دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: جواد یزدانی
تاریخ: 1390/6/2
تعداد بازديد : 17854

کفشی که پس از کاشته شدن در خاک رشد می کند، در آخرین هفته ژانویه 2011 برنده دوم طراحی سبز جایزه بین المللی هفته مد آمستردام شد. ویژگی این کفش کاملا تجدیدپذیر زیستی که شرکت هلندی OAT آن را طراحی و ساخته، این است که به جای دور انداخته شدن می تواند در باغچه کاشته شده و همانند یک گیاه رشد کند.

OAT shoes

دستورالعمل اوت (OAT) برای تهیه صبحانه مورد علاقه مادر طبیعت:
ما مدعی هستیم که شما می توانید کفش های OAT را خاک کنید، تا بعد گل هایی رشد کنند و شکوفه بدهند. اما چه اتفاقی برای کفش رخ می دهد؟ خب به خاک تبدیل می شوند! ترکیبات استفاده شده در کفش های اوت (OAT) مخلوطی از مواد طبیعی چون شاهدانه، چوب پنبه، کتان های زیستی بهمراه نوعی پلاستیک پوسیدنی است. به این معنی که مقدار معینی از پلاستیک ذکر شده در محیط ایده آل به مدت 6 ماه تا 90 درصد به طبیعت باز می گردد (EN13432). البته این زمان به باغچه شما و یا هر محل دیگری که می خواهید کفش ها را در آن خاک کنید بستگی خواهد داشت. اما شرایط ایده آل، محیطی گرم، مرطوب، بارور و پر از میکروب جهت پوساندن مواد است. اگر قصد دارید تا این فرایند را تسریع ببخشید می توانید کمی بُکاشی به خاک اضافه کنید. اگر قصد کاشتن کفش هایتان را دارید، خوشحال می شویم که ما را هم در جریان کار قرار بدهید.
 
نحوه ساخت به صورت رازی بین ماست و چیزی نمی توانیم بگوییم اما همین قدر که تمامی مواد اولیه از اروپا تهیه شده به جز شاهدانه که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن منابع اروپایی مجبور شدیم از خارج تهیه کنیم، ولی برای تولیدهای آینده منابعی را از شاهدانه در داخل اروپا پیدا کرده ایم.

آیا کفش ها روی پاهایمان پوسیده می شوند؟
نه، فقط هنگامی که کفش های OAT در زیر خاک جایی که میکروب ها زندگی می کنند باشند می پوسند، می توانید کفش ها را در باران و گِل و لای بپوشید و آنها را کثیف کنید و سپس آنها را بشویید یا این که از کثیف پوشیدن آنها لذت ببرید.

اگر آنها را خیس بپوشید آیا دانه گلها از زبانه های آن رشد می کنند؟
فکر نمی کنیم این اتفاق بیافتد، اما مطمئن هم نیستیم، در واقع امیدواریم این اتفاق بیافتد چون فوق العاده خواهد شد. اما دقت کنید دانه هایی که بر اثر خیس شدن کفش شروع به رشد بکنند، بر اثر خشک شدن آن، خواهند پژمرد.

مجموعه اولیه: راضی و تکمیل
نه! صبر کنید... ما ازاین کفش های OAT که اینجا هستند بسیار مفتخریم. ما آنها را می سازیم و سرانجام ماجراجویی واقعی را شروع می کنیم. این کفش ها در ابتدای تولید این گونه اند حالا ما می توانیم تولید را بهبود ببخشیم و زنجیره ها را فراهم کنیم و روی ایده های جدیدی که در ذهنمان جوانه میزند کار کنیم. ما هنوز راه زیادی پیش رو داریم و چیز های زیادی باید یاد بگیریم. ولی یک چیز باقی می ماند: ما فقط به دیدگاه خود می چسبیم حتی اگر آن فقط دیدگاه ما باشد. اولین قدم کوچک ما را می توانید دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید یا اینکه قبول کنید یا نکنید، اما این منطقی است که ما آن را دنبال می کنیم و به آن باور داریم و ما را محدود می کند که با چالش های زیادی روبرو باشیم. از آن جایی که این اولین محصول ماست که اجرا می شود مطمئنیم که تعداد زیادی انتقاد مثبت دریافت خواهیم کرد. اما بدون اصطکاک هیچ خلقتی وجود ندارد و بدون انتقاد هیچ توسعه ای. پس آن را دنبال می کنیم!

OAT shoesدانه گل ها:
کفش های (OAT) صفحاتی حاوی دانه گل ها را در درون دارند که اگر مطابق دستور العمل ها عمل کنید و این صفحه را همراه با کفشتان بعد از کهنه کردن آنها دفن کنید، گل ها شکوفه خواهند داد. این دانه ها در داخل کفش شما یک یا دو سال دوام می آورند. مسئولیت دفن کفش در محیطی که به شما تعلق ندارد برعهده شماست!

دانه هایی که در کفش گذاشته ایم شامل:
1- گل پنج هزاری (ژاپنی)
2- گل میمون مهمیزدار
3- گل آفتابگردان
4- گل سیلن
5- گل خشخاش
6- گل سرخ

توزیع و پخش:
نمی توان دانه گل ها را به همه جای دنیا فرستاد. آشنا کردن گونه های جدید با اکوسیستم های مشخص صدمه بزرگی به حیات وحش محلی وارد می سازد. بنابراین فعلاً به خارج از اروپا توزیعی نداریم ولی به شدت روی آمریکا و کشورهای دیگر کار می کنیم.

اگر روزی رقم فروشمان به رقم فروش اسلحه ها در بازار برسد (به به، به به) و همه شروع به استفاده و دفن کفش هایمان بکنند، حتماً مشکلاتی برایمان پیش خواهد آمد. هدف بلند مدت ما رسیدن به توانایی تهیه کود از کفش ها به صورت صنعتی و استفاده از آن به عنوان کود گیاهی می باشد. در این راستا با مسئولان جمع آوری زباله در هلند مذاکره کرده ایم تا تسهیلاتی را برای جمع آوری زباله های زیست تجدیدپذیر در شهر ایجاد کنند. در این روش شما کفش هایتان را در سطل زباله های پایدار می اندازید تا تبدیل به کود گیاهی شوند.

تحقیقات اولیه در سری اولیه تولیداتمان نشان می دهد، نسبت به کفش های معمولی تا 99 درصد در آب و تا 60 درصد در دی اکسید کربن کاهش داشته ایم. امسال قصد داشتیم آنالیز جامعی از کفش هایمان داشته باشیم، اما چون این تحقیقات هزینه های زیادی دارند تصمیم گرفتیم اول کمی کفش بفروشیم.

بازیافت کردن یا زیست تجدیدپذیر ساختن؛
بازیافت به این معنی است که شما همچنان از مواد سمی و غیر زیستی و تجدیدناپذیر در کفش هایتان استفاده می کنید، که نهایتاَ سر از طبیعت در می آورند. به عنوان مثال پاشنه کفش ها. علاوه بر آن بازیافت مواد همیشه با کاهش کیفیت آنها همراه است. بدین معنا که محدودیتی در چند بار بازیافتن یک ماده موجود است. اشتباه بزرگی خواهد بود اگر فکر کنیم بازیافتن مکرر یک ماده بر کیفیت آن خواهد افزود و یا هیچ تأثیری نخواهد گذاشت، بازیافت و یا بازساخت، یک راه بسیار خوب برای طولانی کردن طول دوره استفاده از پلاستیک هاست، اما همیشه در انتهای هر دوره، پلاستیکی تجدیدناپذیر در دست باقی خواهد ماند.

زیست تجدیدپذیر و زیست سازگار:
مواد لزوما برای دفع در طبیعت نیازی به زیست تجدیدپذیر بودن ندارند. یک فاکتور مهم ساختار زیستی آنهاست. پلاستیک حاصل از شیره درخت فیکوس مثالی از این دسته است که تجزیه نمی شود، اما طبیعت راه هایی برای بازگرداندن آن به چرخه خود دارد. همین ویژگی در مورد شیشه و گوگرد هم صادق است. فاکتور مهم دیگر بحث کمیت مواد است. مقدار زیادی از یک ماده در یک منطقه خاص برای هیچ اکوسیستمی مناسب نخواهد بود. که در آن یافتن یک تعادل برای چالش یک پارچگی با طبیعت نهفته است.

فلسفه طراحی گهواره به گهواره:
آیا کفش هایOAT گهواره به گهواره اند؟ نه!
کفش هایOAT از چرخه ی طبیعت الهام گرفته شده است درست مثل فلسفه گهواره به گهواره. در این حس کفش های OAT و c2c ایده های مشابه را دنبال می کنند. ما همچنین با افرادی که درگیر گهواره به گهواره اند کار می کنیم و ما در یک پروسه در این جا (هلند) برندی را شرکت دادیم که الهام گرفته از گهواره به گهواره است. به هر حال ما گواهی هایی که نشانگر نام تجاری ما به عنوان قسمتی از جنبشمان باشد را نداریم و بر این باوریم که لازم هم نداریم. آنچه که مهم است اثبات قول هایمان و ادعاهایمان به طور جدی و توسعه همیشگی برای عموم است. به عنوان شرکت یا افراد هدفی را که دنبال می کنیم و امیدواریم که انجام بدهیم که دلیلی برای کمک به ما و توسعه قدرت طبیعت است.

فهرست آرزوهای بزرگ OAT:
چسب:
هرچند تمام تلاشمان را برای ساختن کفش ها بدون استفاده از چسب می کنیم، اما کفش ها با یک چسب زیست تجدیدپذیر، محکم تر، راحت تر و کم هزینه تر خواهند بود. موضوع دوخت بهتر است با این که دوخت های کتانی مان حسابی محکم هستند اما باز هم خواهان موادی محکم تر هستیم.

رنگ:
رنگ های با ثبات مشکل اصلی محصولات زیست تجدیدپذیر هستند. ریشه مشکل هم در تثبیت رنگ روی بافت پارچه نهفته، زیرا مواد تثبیت کننده ریشه شیمیایی دارند و رابطه چندان خوبی با طبیعت ندارند.

ترجمه: محمد رادنظارت و ترجمه تکمیلی: عسل سرگردی

منابع:
http://www.dezeen.com/2011/02/06/the-virgin-collection-by-oat
http://www.oatshoes.com
http://www.oatshoes.com/wp-content/uploads/2011/04/20110405-OATInfo.pdf

به نقل از: http://www.tabrizid.com/1390/03/16/post-90

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=912&rnd=2129

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما