دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1386/6/6
تعداد بازديد : 6581

مایکل تونت Michael Thonet

مایکل تونت در تاریخ دوم ژوئیه 1769 در بوپارد آلمان متولد شد. پدرش دباغ بود. ولی او نجاری را پیشه خود کرد. تونت در سال 1830 با روکش های ضخیم چوبی دست به آزمایشاتی جهت ساخت بعضی وسایل مبلمان زد. او این روکش ها را در قالب چوبی خمکاری می کرد و برای کار خود چسب مخصوصی نیز تولید کرد.

تونت پس از ورشکست شدن اولین شرکتش با خانواده به شهر وین رفت. در سال 1849 به همراه پسرانش به نام های فرانس، مایکل، آگوست و یوزف دوباره شرکتی را ایجاد کردند. او صندلی شماره 14 خود را با تکنیک لایه ای چوبی برای کافه دام (Daum) تولید کرد. بعد از مدت کوتاهی "هتل بوداپست" که به پادشاه انگلستان مرتبط بود به تنهایی تعداد 400 صندلی از همین مدل سفارش داد.

صندلی مدل 14 مایکل تونت
صندلی مدل 14 تونت

صندلی مدل 14 که از آثار کلاسیک در دیزاین محسوب می شود در سال 1859 از مدل دارای محبوبیت شماره 8 برگرفته شده است. در ساخت آن از چوب خمکاری شده (لوله فرم) استفاده شده است. صندلی شماره 14 متشکل از پنج قطعه بود که با چهار پیچ به هم مونتاژ می شدند. در سال 1859 این قطعات به صورت سری و صنعتی تولید می شدند. این صندلی که در ابتدا در کارخانه تونت تولید میشد، پیاپی بسط و توسعه یافت.

این صندلی قابل پسند در هر دوره زمانی، سبک، شیک و بادوام بود. تا سال 1931 قریب به 50 میلیون صندلی تونت ساخته شد. بعد از آزاد شدن مدت زمان قانونی حق ثبت اختراع این صندلی در سال 1869، بیشترین رقم تولید کپی از این صندی در جهان اتفاق افتاد.

در سال 1851 تونت با مبلمانی از چوب های مرغوب قهوه ای رنگ خمکاری شده در نمایشگاه جهانی لندن شرکت کرد و در این نمایشگاه مدال برنز بهترین تولید را دریافت کرد. پس از آن کارخانه تونت مرتبا رشد کرد و برای فروش محل های بیشتری را اجاره کرد. در سال 1853 تعداد 42 نفر در کارخانه وی کار می کردند.

خمکاری چوب توسط تونت         خمکاری چوب توسط تونت
خمکاری چوب به روش مایکل تونت

در سال 1856 او اولین کارخانه اش را در منطقه Koritschan افتتاح کرد. با شروع تولید در این کارخانه، تونت شروع به شماره گذاری مدل های تولیدیش نمود. در سال 1860 به بالاترین حد تولیدش رسید. و در منطقه دیگری در همسایگی در منطقه Bistritz یک کارخانه دیگر تأسیس کرد. در سال 1867 کارخانه بزرگ دیگری بنام Ugrocz نیز به تونت ملحق شد. مایکل تونت در سن 74 سالگی در سوم مارس 1871 از دنیا رفت اما کارخانه تونت هنوز به تولید مبلمان و تجهیزات خانگی و اداری مشغول است. کارخانه تونت: http://www.thonet.de

منبع: http://tigadesign.blogfa.com/post-54.aspx
+ ویرایش

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=97&rnd=1037

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما