دوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتفیلانوبسته های آموزشی راینو
تاریخ: 1396/12/10
تعداد بازديد : 3604

فرایندهای طراحیمعرفی کتاب:
عنوان: فرایندهای طراحی؛ آنچه معماران و طراحان صنعتی در حوزه ی مدیریت فرایند طراحی به یکدیگر می آموزند.
پدیدآورنده: ویم پوئلمَن دیوید کیسون
مترجم: علیرضا اژدری، افشین اسماعیلی، حمید نقدبیشی
ناشر: کتاب وارش
وب سایت ناشر: pizzabook.ir

توضیح دکتر علیرضا اژدری در مورد ترجمه این کتاب:

چرا این کتاب باید ترجمه می شد؟
فرض بر این است که تکنولوژی سه فرهنگ برخورد دارد: مهندسی، معماری و دیزاین
از این زاویه طراحی به عنوان یک فرهنگ برخورد مستقل با فناوری به رسمیت شناخته می شود . این کتاب دو مساله را تحت بررسی دارد:
دانش فنی مهندسی عملا در کشور نهادینه شده است (ایران رتبه سوم جهان از نظر تعداد مهندسین است که ولو از نظر عددی هم که شده قابل تامل است)، دانش فنی معماری تا حدی وارد شده است و اما دانش فنی طراحی هنوز آن طور که باید و شاید در ایران نهادینه نشده و شکل نگرفته است. باور مترجمان براین است که این کتاب گامی در مسیر ورود دانش فنی طراحی به کشور است.
2. منابعی در مورد تفکر طراحی و اینکه طراحان چگونه می اندیشند به فارسی ترجمه شده است ولی نکته مهم ترین لزوم انجام مطالعات تطبیقی بین ان سه فرهنگ برخورد با فناوری است. بدون انجام ان مطالعات معماران، طراحان و مهندسین همدیگر را درک نکرده و یا دچار بدفهمی می شوند.
ارزش این کتاب به سبب شکل دادن به نوعی فرایند تطبیقی بین معماران و طراحان است تا به واسطه آن، هر دو شیوه بهتر شناخته شده و قابل تشخیص تر باشد.

در یک جمع بندی این کتاب دو کار می کند:
1. کمک به انتقال دانش فنی طراحی می کند.
2. به واسطه مطالعه تطبیقی منطقی امکان درک معماری و طراحی را فراهم می سازد.

مطالعه این کتاب این افراد توصیه می شود:
1. مهندسینی که می خواهند طراحی و معماری را بفهمند.
2. طراحان و معمارانی که می خواهند از مهندسی جدا نشوند.
3. کلیه کسانی که واژه دیزاین برایشان دغدغه و مساله است.
4. فرهیختگانی که رشد ضریب خلاقیت در کنار ضریب هوشی برایشان مهم است.

متن پشت جلد کتاب:
امروزه، نمایشنامه ی زندگی تا حد زیادی به دست معماران و طراحان نگاشته می شود. برنامه ریزی شهری تعیین می کند که ما چگونه از نظر جغرافیایی به توزیع فعالیت های روزانه ی خود بپردازیم. طراحی مناطق مسکونی مدرن نقش شایان توجهی در تعیین شیوه ی برقراری ارتباط ما با دیگران دارد. چگونگی طراحی مراکز خرید، تعیین کننده ی روش های دست یابی ما به مواد غذایی هستند. طراحان ابزار و وسایل نقلیه تصمیم می گیرند که ما چگونه به حرکت دربیاییم و طراحان آشپزخانه روش آشپزی ما را تعیین می کنند.
البته این نتیجه گیری ها بسیار ساده و سطحی هستند. نمی توان ادعا کرد که صرفا طراحان مجموعه ها و برنامه های تلویزیونی تصمیم می گیرند ما باید بعدازظهر خود را در مقابل دستگاه تلویزیون سپری کنیم و به انجام بازی های خانوادگی نپردازیم. اما، نمی توان تأثیر عظیم این توسعه و پیشرفت ها بر رفتار مردم را نیز نادیده گرفت.
یکی از پژوهش های انجام شده با موضوع این پدیده ها که «ارزیابی فناوری سازنده» نام دارد، در وهله ی نخست، جامعه شناسان و روان شناسان را مسئول می داند، اما اگر معماران و طراحان به طور فعالانه در این بحث شرکت کنند (که واقعاً هم چنین است) وضع بسیار دلپذیرتر می شود. نکته ی مهم در مقدمه ی کاربرد فناوری های جدید این است: «آنچه جریان دارد، می تواند تبدیل به یک باید شود».

فهرست کتاب فرایندهای طراحی:
مقدمه
1- پیشگفتار
2- فرایندهای طراحی - مقایسه میان دیدگاه های دانشگاهی و عملی
3- مصورسازی - اسکچینگ در این عصر دیجیتالی زنده و تندرست است
4- مدیریت پروژه - مدیریت پروژه و ریسک در معماری و طراحی صنعتی
5- پیچیدگی های اجتماعی - پیچیدگی های اجتماعی در مشارکت های حوزه ی طراحی
6- تصمیم گیری - طراحی مبتنی بر تصمیم
7- انتشار فناوری و طراحی - متابولیسم دانش
8-سخن آخر

در مقدمه این کتاب می خوانیم:
این کتاب نتیجه همکاری بین دانشکده مهندسی طراحی صنعتی و معماری دانشگاه صنعتی دلفت است. در اینجا محتوای یک سری مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس مشترک در مورد فرایندهای طراحی را ارائه می دهد. این کنفرانس در زمانی خاص سازماندهی شد.

در 13 فوریه، دانشکده معماری سوخت و تخریب شد. چند هفته بعد، بخش مهمی از کارکنان معماری در دانشکده مهندسی صنایع طراحی منتقل شده بود که ممکن است تأثیر بیشتری بر همکاری نسبت به خود کنفرانس داشته باشد. بحث های مستقیم بین دانشمندان هر دو دانشکده درباره امکان همکاری با آنها آغاز شد.

با این وجود این کنفرانس و این کتاب لحظه ای مهم در تاریخ 40 ساله ی پس از مستقل شدن طراحی صنعتی از معماری است. همچنین از طرف معاون دانشکده معماری، پروفسور ویتس پاتین، از متخصصان ارشد آرتور اگِر و استاد یوس لیشتنبرگ از تلاش آنها برای بهبود کیفیت علمی این مقاله تشکر می کنم. من همچنین از پروفسور ویم پولمن و پروفسور دیوید کیستون برای ویرایش این کتاب تشکر می کنم.

پروفسور سی دو بون رئیس دانشکده ی مهندسی طراحی صنعتی

فرایندهای طراحی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1584&rnd=1223

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما